När du skapar en ny blogg är det viktigt att tänka på vad du vill uppnå med din blogg. Är det en personlig blogg som bara handlar om ditt liv eller har den ett specifikt tema? När du vet vad syftet med din blogg är, blir det lättare att bestämma vilken inriktning den ska ha.
Det är också bra att tänka på hur ofta man vill blogga. Om man inte har tid eller ork att uppdatera sin blogg regelbundet kommer den snabbt att förlora intresse hos läsarna. Detta gäller s especially om det finns många andra liknande bloggar ute på nätet. Försök alltså hitta en unik nisch för din blogg som gör den intressant för läsarna. Att ha egna bilder och videos är också ett plus, då användare uppskattar visuell information.
En av de viktigaste sakerna n xxx
Vilken plattform ska du använda?
När du börjar planera ditt digitala strategiska innehåll, måste du först titta på olika plattformar och välja den som passar bäst för ditt varumärke. Plattformen kan inte bara påverka hur ditt innehåll ser ut, men också nå ut till rätt publik. De flesta av de stora sociala medieplattformarna (Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn) har unika funktioner och användningsområden. Så vilken ska du välja?
Först och främst måste du titta på din målgrupp – åldern, könet, geografiskt läge osv. Sedan måste du bestämma vilket syfte det finns med att använda sociala medier i marknadsföringen; vill du driva trafik till din hemsida eller blogg? Vill du bygga upp ett varumärke? Eller är ditt syfte att sälja direkt till slutkonsumenter? Naturligtvis kan allt detta uppnås genom olika plattformar – men vissa fungerar bättre för olika ändamål. Till exempel:
– Facebook: En bra allround-plattform som fungerar bra för bildinnehåll samt video (via Facebook Live). Den har en mycket stor användarbas (1 miljard+ aktiva användare per dag), så om din målgrupp befinner sig huvudsakligen här, är det en bra idé att investera tid i atskapa ett starkt namn pga av den enorma exponeringen. Dock gynnas inte organisk spridning av innehjjd likavart andra plattfromer – satsning pengar pa annonsering behovs for full effektivitet .
– Instagram: Fokuserat mer pa aesthetik snarare then text – perfekt for varumarken som vill profilerera sig med snygg grafik/video/bilder. Det finns nu 400 miljoner+ aktiva brukare per manad , sa chansen ar god that your target market is using the platform if they are under age 35 .
Om man jagar trafik mot sin webbsida via blogginlagg , forsta hand skall ligga pa andra social media alternativ som Linkedin ( redaktionell traffik ) eller Youtube ( visuell traffik ).
Vad vill du blogga om?
Jag har bloggat i flera år nu och jag vet inte riktigt vad jag vill blogga om längre. Jag har skrivit om allt från mitt liv till mode och skönhet, men det känns inte som att det finns något speciellt tema för min blogg längre. Kanske vill jag bara skriva för att skriva, eller kanske finns det någon sida av mig som jag inte har utforskat ännu och som jag vill dela med mig av? Jag vet inte, men det känns spännande att titta framåt och se vad framtiden håller för mig och min blogg.
Hur ofta vill du uppdatera din blogg?
Det finns ingen fast regel för hur ofta man ska uppdatera sin blogg, utan det beror helt på ens egna preferenser. Vissa väljer att uppdatera dagligen medan andra endast gör det någon gång i veckan eller ännu mindre frekvent. Oavsett hur ofta du väljer att uppdatera din blogg så är det viktigt att du håller ett jämnt flöde av inlägg så dina läsare vet när de kan förvänta sig nya inlägg. Dessutom bör du ta hänsyn till vilka ämnen och vilken typ av innehåll som passar din blogg och ditt målgrupp – om du till exempel driver en matblogg så kanske dagliga receptuppdateringar inte passar dig lika bra som veckovisa menyer eller tipsartiklar.
hur mycket tid är du beredd att lägga på din blogg?
Jag är inte riktigt säker på hur mycket tid jag vill lägga på min blogg. Jag skulle gärna vilja lägga till fler inlägg och se den växa, men samtidigt vet jag att det tar tid och energi som jag kanske inte alltid har. Så jag försöker hitta en balans mellan att lägga till nya inlägg och att slappa några dagar (eller veckor) från bloggandet. Ibland kan det kännas som ett krav att blogga regelbundet, men jag försöker remind myself that it’s supposed to be fun and not a chore.
Vad är ditt mål med din blogg?
Mitt mål med min blogg är att inspirera och motivera andra till en hälsosammare livsstil. Jag vill visa att det går att leva ett friskt och aktivt liv utan att behöva lägga allt för mycket tid på träning och kost. Genom min blogg vill jag dela med mig av mina tips och idéer för hur man kan integrera motion och en nyttig kost i vardagen, utan att behöva göra stora omställningar.