Sociala medier är ett mycket effektivt verktyg för marknadsföring av olika typer av verksamheter. Dock måste man göra det på rätt sätt för att nå framgång. Man kan inte bara slänga upp en bild på Facebook och Instagram utan att ha tänkt igenom vad man vill förmedla. Framgångsrik marknadsföring på sociala medier handlar om att skapa innehåll som kommer att tilltalar din målgrupp och få dem att interagera med ditt varumärke. Detta innebär inte bara regelbundna uppdateringar, utan även en strategi för hur du ska använda de olika plattformarna på bästa sätt.
Varför marknadsföring på sociala medier är viktigt för din affärs framgång.
Marknadsföring på sociala medier är en av de bästa sätten att nå ut till dina kunder och bygga ett starkt varumärke. Sociala medier ger dig möjlighet att visa din affärspersonlighet och engagera sig i direkt kommunikation med dina kunder. Genom att använda sociala medier kan du skapa intresse för ditt företag, driva trafik till din webbplats och öka försäljningen.
Hur du börjar med marknadsföring på sociala medier för att nå fler kunder och skapa en starkare varumärkesprofil.
För att lyckas med marknadsföring på sociala medier måste du först och främst ha klart för dig vad ditt mål är. Vill du nå fler kunder? Eller vill du skapa en starkare varumärkesprofil? När du vet vad du vill uppnå, kan du börja planera hur du ska gå tillväga.
Fundera över vilka plattformar som passar bäst för ditt budskap och din målgrupp. Det finns ingen anledning att vara aktiv på alla sociala medier om det inte ger något resultat. Välj istället ett par stycken och lägg all din energi på dem. Gör sedan research och se hur andra framgångsrika företag gör – men glöm inte att titta på mindre bolag inom samma bransch, de har ofta mer tid att lägga ner på social media-kanalerna.
Sedan är det bara att sätta igång! Posta regelbundet, men undvik massutskick av reklammaterial – det blir snabbt trist och irriterande för användarna. Var personlig i dina inlägg, visa vem det finns bakom bolaget/varumarken, dela relevant information (tips & tricks!) som kan vara till nytta för mottagaren – det behöver inte alltid handla om produkten/varumarken själv utan kan likaväl vara relaterat till den bransch ni verkar inom. Kom ihåg att svara snabbt om någon tar kontakt med er via social media-kanalernas olika funktioner, ingen gillar en slapp service!
Vilka sociala mediekanaler som finns och hur du väljer rätt kanal för din målgrupp och ditt budskap.
Det finns flera olika sociala mediekanaler att välja mellan och det kan vara svårt att veta vilken som är rätt för just din målgrupp och ditt budskap. Generellt sett så är de största sociala mediekanalerna Facebook, Instagram, Snapchat och Twitter. Alla dessa har dock olika funktioner och innehållsorteringar så det gäller att titta närmre på hur just din målgrupp använder sig av respektive plattform.
Facebook är en av de mest använda sociala medierna i Sverige och det finns en stor chans att din målgrupp använder sig av den här plattformen. På Facebook kan du skapa innehåll i form av text, bilder eller videosammanhang samt interagerar med andra genom kommentarer eller likes på inläggen. Det är viktigt att ha koll på hur ofta du laddar upp nya inlägg för att inte trötta ut dina följare – en bra regel är ungefär ett till två inlägg per dag. Nackdelen med Facebook jämfört med andra social media-plattformar är dock den organiserade tidslinjen som gör det svårt för nytt inneháll frán mindre aktiva sidor syns bland annat pga sponsored posts frá företag som betalar för extra exponering.
Instagram har under de senaste åren blivit allt mer populärt bland unga personer och idag finns det cirka 700 000 aktiva anvandare i Sverige (Per 2019). Instragram fungerar mycket likt Facebook fast har istallet en focus på bilder/videos samt stories (kortare video- eller bildsammanhang som visas för foljarna under 24 timmar). Att vara aktiv på Instragram ger människor en insyn i väldigt mycket privatliv, vilket kan ge bra effekter försaker man vill få fram etablerade relationer till sin målgrupp – men pass på inte gå för långt! Som exempelvis kan visa sig om man tar bailder/videos av produkten/varumaerkets personal utan deras godkaennande – därav arbetstvaister relaterade till immaterialgoder saom integritetsskydd etcetera .
Snapchat grundades 2011 och idag finns det ca 10 miljoner anvaendare i Sverige (Per 2019) De flesta Snapcharanvaendare a͂ger androidmobiler (85%)och raknas oftast varaindelaadning 20-24 Alderdom(44%). Snapchat bestaar av tre olika delarl 1) Snaps:bildersom visas max10 sekunder 2)Stories:Sammanhangav snaps(bilda/video)somsparasspaaraochsharasmidigtlanga period 3)Discover:NCM Media Group erbjuderi partnerShip snapchat discover feature for publishers to reach their audiences on the app through short form content specifically designed for how people use Snapchat Laeggerduuppnyainlaeggenpaasharessnar demmedfoljerdaochpubliceraautmatigaalltsasponsradeinlaeggevidaredistributionellerannatmaaltidpunkter
Twitter grundades 2006och idagfinnesdetcirka3miljoneraaktiwanvaendaresiverigen twitterAaermerpopulaertinolikaformeravmediasmihoppasedenfaellesnaemnelsemedhashtaggar#menoepopulartfoervardsorganisationerochnaeringsliveteftersomaellanfoljeroftastdeltarfranovaentwitterflodeochintebreddaaktierblirbegransatill140teckenaamdessutomoetteshurmyckeltidaafoerbrukasaaallaemycketaandratwitterbaedrevideoreklamer
Eftersomaellangrupperofteantagnaestermerfarbliindelaadipamediaplattformsaaerbetydanghashtags#paedynaempelsvisinstagramodlingsrelateratsammanhang #snapchatreklamfilmsammanhangetc
6 tips för lyckad marknadsföring på sociala medier – från innehåll till annonsering och mätningar av resultatet.
En av de stora fördelarna med sociala medier är att det ger företag möjlighet att nå ut till en mycket bred målgrupp. Detta gör det dock också svårt att veta hur man ska bära sig åt för att lyckas med sin marknadsföring på sociala medier. Här kommer några tips:
1) Innehåll: Det allra viktigaste är givetvis innehållet. Se till att skapa ett innehåll som verkligen intresserar och engagerar din målgrupp – det kan handla om blogginlägg, infografiker, videor eller annat. Tänk också på att variera ditt innehåll så att det inte blir trist och monotont.
2) Annonsering: Sociala medier är en fantastisk plattform för reklam, men det gäller att göra det på rätt sätt. Det finns olika typer av annonser (som exempelvis ”sponsored posts”), och du bör testa dig fram för att se vilken typ av annonsering som fungerar bäst för just din verksamhet. Att använda sig av tjänster som Facebook Ads kan också vara lönsamt, men titta alltid på ROI (return on investment) innan du investerar i nya kampanjer.
3) Mottagare: Naturligtvis spelar det ingen roll hur bra ditt innehåll är om ingen ser det – se därför till att distribuera ditt material på flera olika plattformar (Facebook, Twitter, LinkedIn etc.), samt via e-postmarknadsföring eller andra former av digital marknadsföring (bannerannonser etc.). Att använda hashtags riktar ofta mot en bredare mottagargrupp #hashtaggar #socialamedier #digitalMarketing .
4) Interaktion: Engagemang från användare är guld vert på social media – se alltsà till att interagera med dem som kommenterar/gillar/dela ditt material. Positiv feedback leder oftast till mer positiv feedback, s so keep it up! Man kan svara direkt i kommentarsfunktionen under ens egna postning(reply), repost things that people share about you or with you(repost). 5) MÄTNINGAR AV RESULTATEN 6 Tips for a Successful Marketing Campaign on Social Media from Content to Advertisements and Measuring Results
Fallgropar vid marknadsföring på sociala medier – undvik dem genom att planera och strukturera din strategi!
Det finns flera fallgropar man kan hamna i när man marknadsförer sig på sociala medier. En av de största är att inte ha en plan eller struktur för sin strategi. Det är lätt att fastna i detaljerna och glömma bort det stora hela. Att tänka igenom vad du vill uppnå med din marknadsföring på sociala medier och sedan skapa en plan för hur du ska gå tillväga är avgörande för framgången.
En annan fallgrop är att inte vara konsekvent i din ton och ditt budskap. Det är viktigt att hitta din röst och sticka ut från mängden, men det finns gränser. Förvirra inte dina följare genom att hela tiden byta ton och innehåll, det kommer bara leda till att folk slutar följa dig. Planera ditt innehåll i god tid så du vet vad du ska posta när, och håll dig till ett tydligt budskap som representerar vem du är som varumärke eller person.
En sista fallgrop, som ofta handlar om den första två, är att inte engagera sig med sina följare. Social media handlar om dialog, inte monolog – lyssna på vad folk har att säga till dig och ta deras feedback på allvar! Engagemang visar at du bryr dig om dina kunder/fans/followers och det uppskattas alltid av dem. Dessutom kan det leda till bra idéer från deras sida som kan boosta din marknadsföring ytterligare!