Inspiration till ditt nya inlägg – 10 idéer som funkar alltid!
Innan du börjar skriva ett nytt inlägg är det viktigt att du har en bra plan och vet vad du vill få ut av ditt inlägg. Det finns olika sätt att gå tillväga för att hitta inspiration, och vi har listat tio idéer som alltid fungerar:
1. Titta igenom sociala medier och se vad andra pratar om. Kanske finns det ett intressant ämne som du kan belysa på ett annat sätt?
2. Gå igenom kommentarerna på dina tidigare inlägg – kanske finns det något som folk vill läsa mer om?
3. Lyssna på podcast och leta reda på intressanta ämnen att skriva om.
4. delta i online-forum och diskutera aktuella frågor med andra användare. Detta kan ge dig möjlighet att lära dig mer om olika åsikter samtidigt som du hittar inspiration till nya inlägg.
5. Gör en undersökning bland dina användare (via social media, mejl etc.) för att ta reda på vilka typer av innehåll de är intresserade av reading6 . Sedan kan du ta fram ett unikt angle för just den typen av publik7 .
6. Försök hitta olika infographics8 9 , blogginlägg10 11 , artiklar12 mm via Google Scholar13 14 15 16 17 18och anpassa dem till din target audience19 . Peka sedan ut hur just din sajt/blogg 20 21 22 ger relevant information i jämförelse mot andra websiter23 24 25 7. Analysera trender i sökmotorer26 27 28 29 30 31 32 33 34 (som Google AdWords Keyword Planner) 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100
Hur du skriver ett intressant inlägg – 10 tips för att fånga läsarnas uppmärksamhet
Författare av inlägget ska försöka tänka ut en fråga eller ett problem som många läsare kan ha och sedan ge tips på hur detta kan lösas. Detta gör inlägget både användbart och intressant. Att vara personlig och använda egna erfarenheter ger också inlägget mer kredibilitet. Likaså är det intressant för läsarna att få höra om andras erfarenheter i form av citat eller intervjuer.
Bilder, infografiker och videos är alltid uppskattade av läsarna och gör inläggen mer levande. Man bör dock inte glömma att texten fortfarande är viktigast – dvs. man ska inte bara slänga ihop några bilder utan ordning och reda. Strukturen på inlägget spelar stor roll – den ska helst vara logisk med en tydlig introduktion, bristerna i problemet du tar upp, de olika alternativen till lösningar samt vilket alternativ som passar dig/din situation bäst (och varför). Om du har plockat isär problemet i flera delar under strukturen så är det bra om du sammanfattar allting igen i slutet av inlagg
Gör ditt inlägg till något de vill dela – 10 idéer som ökar sociala delningar
1. Se till att ditt inlägg är unikt och intressant. Innehållet ska vara något som får andra att tänka ”wow, jag måste dela detta”.
2. Gör inlägget kort och koncist. Inga långa textpassager som tar flera minuter att läsa igenom – folk vill snabbt kunna ta till sig informationen i ditt inlägg.
3. Använd en bild eller video i ditt inlägg för att fanga uppmärksamhet. Folks sociala medier är fullproppade av textinlägg, så en bild eller video gör det enklare för dem att se vad du har att säga på bara några sekunder.
4. Ge ditt inlägg ett personligt prickslag – antingen genom din egna historia eller genom att lyfta fram en personlig favoritprodukt, plats etcetera. Det gör det mer relaterbart och intressant för dem som ser det sedan.
5. Frigörande sanningar och smart humor är ofta mycket delningsvärt – vi har alla noggrant valt bort de negativa aspekterna av vårt liv från vad vi visar på social media, så om du kan belysa nya perspektiv på vanliga problem (utanför internetbubblan) kan det vara extremt uppskattat! Detsamma gäller roliga texter och meme-spottande – smart humor tar sig ofta bra ut online! 😀
6. Numera finns det olika typer av ”delningsbar” content – listor, tips & tricks, how to:s mm – som man alltsi ligger högt upp p trenderna just nu Med r tten typ av rubrik lockas man givetsvis till act tryck p knappen share direkt Man ser ju typiskti exakt hur mycke tid/engagemang/energi man sparar gen frgan ifall man ens orkar googla svaret sjlv P samma stil levereras content via podcasting vilket i princip r den perfekta formatet fr den aktiva netizenship-generationen Vi vill ju helst multi-task: trna passera tid pendla plugga lyssna p musik AND learn something new Allts levereras information direkt i rtt format dr ingen annan energi behvs spenderas Mngdubblad effektfrskjutning hr Ltt win Egentligen Betyder dock inte alls automatisk at barre fordi content finns digitalisert innanfr periferin av ens blickfrekvens betyder at individern runtom world wide web verkligeni are engaged with it So nej even though you can access the latest TED talk on everything while brushing your teeth doesn mean that people actually will Jag skulle tro tvrt emot Tror istllet the average attention span has decreased due to continuous overstimulation from technology not increased Varfr? Jo fordi we have become used to seeking out what interests us most and tune out everything else This is especially evident when observing peoples usage of social media Den strsta anledning ti why people engage with this type of content however is FOMO The Fear Of Missing Out We want to stay updated and know what others think about certain topics And by sharing we also get a sense that WE are part of something 50000 likes cant be wrong right? 😉
7
Så hittar du inspiration till ditt nya blogginlägg – 10 steg för steg-guide
1. Gå till din favoritblogg och titta på deras senaste inlägg. Hur har de gjort det? Vad inspirerade dem?
2. Läs en bok eller titta på en film som du aldrig sett eller hört talas om förut. Se hur andra människor skriver om den och ta sedan inspiration från detta nya material.
3. Gå ut i naturen och se vad den har att erbjuda – ta inspiration från omgivningen, ljuden du hör, dofterna du känner etcetera.
4. Var social! Att träffa nya människor är en fantastisk källa till inspiration – lyssna på deras historier, dela dina egna och låt allting flyta samman till nya idéer för blogginlägget.
5. Om ingenting av detta fungerar, sitta ner med ditt favoritkaffe/te/dryck och brainstorma olika ämnen som kan vara intressant för dig att skriva om – se vilken idé som lockar dig mest och gör sedan ett inlägg av den!
Använd listor i dina inlägg för bättre effekt – 10 exempel på lyckade listinlägg
1. Gör listor lättare att skanna
2. Använd en kort och koncis titel som lockar till sig läsarens uppmärksamhet
3. Var kreativ med dina listor – tänk utanför boxen!
4. Ge varje punkt i din lista en egen rubrik för bättre struktur och läsbarhet
5. Använd olika typer av listor för att göra ditt inlägg mer intressant (till exempel top 10-listan, en steg-för-steg-guide etc.)
6. Låt din personlighet shine through – skriv på ett sätt som är unikt för just dig
7. Ha kul med det du skriver om – det smittar av sig på läsarna!
8. Engagera dig i diskussioner med andra bloggare om dina listinlägg – det ökar trafiken till din blogg
9. Promotera dina inlägg via sociala media för att nå ut till fler mottagare
10. Tack alla som tar sig tid att läsa och kommentera ditt inl
Applicera AIDA-modellen på dina blogginlägg – Alltid framgångsrika inlägg med enkla metoden
När du skriver blogginlägg, tänk alltid på att använda AIDA-modellen. Detta kommer garantera att dina inlägg är framgångsrika och lättlästa. AIDA-modellen står för Attention, Interest, Desire och Action.
Först och främst måste ditt blogginlägg ha en titel som fångar läsarens uppmärksamhet. Försök göra den så intressant och tilltalande som möjligt utan att ge bort för mycket information i titeln; detta ska bara vara ett smakprov på vad de kan förvänta sig av innehållet i din bloggpost.
Intresse kommer sedan naturligt när man börjar läsa inlagget; huvudpunkterna bör vara tydliga och l easy to follow so that readers can quickly get a grasp of what the article is about. Finally, you need to include a call to action – what do you want your readers to do after they’ve read your post? Whether it’s subscribing to your blog, commenting on the post, or sharing it with their friends, make sure it’s clear what you would like them to do.