Analysera socialmediatrafiken
Idag använder vi sociala medier som aldrig förr, och det är viktigare än någonsin att kunna analysera trafiken på dessa. Genom att göra det kan vi se hur många som använder olika plattformar, vilka typer av innehåll de delar och mycket mer. Detta hjälper oss att förstå var vårt målgrupp finns, och hur vi bäst når dem. Det är inte alltid lätt att analysera socialmediatrafiken, men det finns verktyg som kan hjälpa oss. Först och främst behöver vi bestämma vilken typ av data vi vill samla in, sedan kan vi välja ett verktyg som passar oss bäst.
Vilken typ av socialmedia används mest?
Enligt en undersökning gjord av Sifo år 2019 så används Facebook av 77% av de svenskar som är aktiva på sociala medier. YouTube kommer på andra plats med 58%, följt av Instagram som 51% använder. Snapchat och Twitter ligger långt efter, då respektive 27% och 16% uppgav att de använder dessa tjänster. Detta innebär alltså att Facebook är den sociala medieplattformen som flest svenskar använder, både när det gäller totalt antal användare och procentuell andel av befolkningen.
Var kommer socialmediatrafiken från?
Socialmediatrafiken är en stor del av den totala trafiken på internet. Det är svårt att säga exakt var socialmediatrafiken kommer från, eftersom det finns många olika sociala medier och tjänster som folk använder. Men en stor del av socialmediatrafiken kommer från de två största sociala medierna, Facebook och Youtube. Andra populära sociala medier inkluderar Twitter, Instagram och Snapchat.
Hur lång tid tar det för socialmediatrafik att genereras?
Trafik på sociala medier kan genereras på olika sätt. En metod är att använda inlägg och annonser. Dessa inlägg och annonser visas sedan i flödet för användare som är intresserade av det ämne eller den produkt som du vill marknadsföra. N another method is to use influencers. Influencers are people who have a large following on social media and can help to promote your product or service to their followers.
Vad är orsakerna till socialmediatrafiken?
Socialmediatrafik är en av de snabbast växande trafiktyperna på internet. Detta beror till stor del på det faktum att sociala medier har blivit alltmer populära och används av människor i alla olika åldrar. En annan orsak till den ökade socialmediatrafiken är att fler och fler företag börjar använda sociala medier som ett verktyg för marknadsföring och kommunikation. Företagen upptäcker hur mycket någon kan sprida sin varumärkesbild genom att skapa innehåll och interagera med sina följare på sociala medier. Dessutom har många individer börjat tjäna pengar genom att skapa innehåll på sociala medier, vilket ytterligare bidragit till trafiken.
Kan vi förbättra vårt socialmedianutbud?
Det finns otaliga sociala medieplattformar som väljs mellan nuförtiden, och det kan vara svårt att veta vilken man ska använda. Detta beror delvis på den mångsidighet som sociala medier har att erbjuda; olika plattformar passar olika behov. Vissa är bättre för att hålla kontakten med vänner och familj, andra är bra för nyheter och uppdateringar, och andra igen är perfekta för att dela bilder eller videos. Det finns alltså ingen ”one size fits all”-lösning – vilket socialt medium du använder beror helt enkelt på hur du vill använda det.
Med det sagt, så finns det givetvis utrymme för förbättring av dagens socialmedianutbud. Oftast handlar dessa förbättringsförslag om små justeringar av befintliga plattformar snarare än helt nya idéer. Detta gör sig till exempel gällande Facebooks algoritmer – många har kritiserat dem sedan de introducerades i januari 2018, eftersom de innebar att mindre populära (och därför oftast mindre inkomstbringande) inlägg hamnade längre ner i flödet. Detta ledde till frustration bland många Facebook-användare som inte längre kunde se inlägg från personer eller sidor de verkligen gillade, utan istället bara från personer/sidor som hade stora reach-tal (antalet personer som ser ett inl&aum